NYHET - TRYCKERI (SGM) & STATISTIK

Nedgång för finpapperstryckerierna första kvartalet

Omsättningen för finpapperstryckerierna minskade under årets första kvartal jämfört med förra året. Även digitaltrycket minskar, men räknar man bort Brand Factorys siffror i jämförelsen syns en liten ökning i storformatsförsäljningen.

30 april 2024
Foto: Fredrik Persson

Första kvartalet 2024 visar en nedgång i omsättningen med 18,6 procent för finpapperstryckerierna jämfört med samma kvartal året innan. I den jämförelsen ingår Brand Factory i 2023, men inte i 2024 (till följd av konkurs). Räknar man bort Brand Factory från 2023 års siffror är nedgången 6,8 procent första kvartalet.

Med Brand Factory borttagna ur jämförelsen ökar storformat (+3,5 %) medan offset och digitaltryck backar.

– Det har varit en viss fördröjning avseende lågkonjunkturen i den grafiska branschen men nu ser vi att den även har drabbat finpapperstryckerierna. Produktionsmixen är densamma som föregående år, där offset fortsatt har den största delen. Där hade man kanske trott att digitaltryck skulle växa mer, kommenterar Grafiska Företagens vd Eva Glückman.

Digitaltryckets andel av försäljningsvärdet ligger på 35 procent, vilket är i linje med kvoten föregående år.