Hållbarhetsmål för grafisk bransch
Av de totalt 17 målen i Agenda 2030 har vi valt ut de 10 mål som vi bedömer som mest relevanta för den grafiska branschen. Vi listar dem här. Ladda ner rapporten nedan för att läsa mer om vår kartläggning av de globala målen och våra 10 prioriterade mål.
Ladda ner
-
God hälsa och välbefinnande (mål 3)Mål 3 handlar om att säkerställa att alla kan leva ett hälsosamt liv och verka för alla människors välbefinnande i alla åldrar.
Grafiska Företagen har ett ansvar för att stötta medlemsföretagen i frågor kopplade till det systematiska arbetsmiljöarbetet. Det gäller frågor som rör arbetsgivarens förhållande till de anställda och till deras fackliga organisationer, tillämpning av den arbetsrättsliga lagstiftningen och tolkning av kollektivavtal samt frågor kring anställningsavtal eller lönesättning. Det kan också handla om att sprida kunskap och verka för att minimera användningen av skadliga kemikalier.
För medlemsföretagen är det viktigt att tillhandahålla goda arbetsvillkor, en säker arbetsmiljö och aktiviteter som främjar en god hälsa hos de anställda såväl fysiskt som psykiskt. Företagen har ett ansvar för goda säkerhetsrutiner och att minimera användning av skadliga kemikalier och bidra till giftfria produkter i den egna produktionen och i värdekedjan.
-
God utbildning för alla (mål 4)Mål 4 handlar om att säkerställa en inkluderande och jämlik utbildning av god kvalitet och främja livslångt lärande för alla.
Grafiska Företagen arbetar aktivt med att främja kompetensutveckling, exempelvis genom att stödja olika typer av utbildningsinsatser, närvara vid gymnasiemässor och genom utdelning av stipendier. Kompetensförsörjning är en av de största utmaningarna för den grafiska branschen och vi har ett ansvar att sprida kunskap om branschens fördelar. Vi tar också fram rekryteringsprognoser och verkar för politiska initiativ som främjar ökad sysselsättning, kunskapshöjande insatser och mångfald.
Medlemsföretagen behöver arbeta för att främja och bevara de tekniska färdigheterna och yrkeskunnandet som finns inom branschen, men samtidigt förhålla sig till den utveckling med ökad digitalisering som sker i omvärlden för att säkra sin kompetensförsörjning och behålla sin konkurrenskraft.
-
Jämställdhet (mål 5)Mål 5 handlar om att uppnå jämställdhet och alla kvinnors och flickors egenmakt.
Grafiska Företagen arbetar för att förhindra alla former av diskriminering oavsett diskrimineringsgrund som kön, etnisk tillhörighet, ålder, trosuppfattning eller sexuell läggning. Vi värnar jämställda möjligheter och lönesättningar genom att lyfta perspektiv om jämställdhet i relevanta sammanhang. Diskriminering och likabehandling – en handledning, framtagen tillsammans med Industrirådet, ger praktisk vägledning kring frågor som rör diskriminering och likabehandling på arbetsplatsen.
Medlemsföretagen kan formulera en tydlig värdegrund och interna riktlinjer, som exempelvis nolltolerans mot sexistisk och rasistisk jargong. I en bransch som liksom många tillverkningsindustrier till stor del varit mansdominerad är det viktigt att värna jämställda möjligheter och lönesättningar. Företagen kan även ta ställning genom att inte stå bakom tryck av sexistiskt och diskriminerande material.
-
Rent vatten och sanitet för alla (mål 6)Mål 6 handlar om att säkerställa tillgång till och hållbar vatten- och sanitetsförvaltning för alla.
Grafiska Företagen har identifierat en möjlighet att kunna sprida information om smartare vattenanvändning och minskade utsläpp av farliga kemikalier till vattendrag i värdekedjan. Genom en gemensam uppförandekod för medlemmarna kan krav ställas på att leverantören arbetar systematiskt för att bidra till målet om rent vatten och sanitet.
Medlemsföretagen har ett ansvar att undersöka om den egna produktionen ger upphov till föroreningar eller om vattenintensiva produktionssätt förekommer i leverantörsledet. Hänsyn behöver tas för att effektivisera vattenanvändningen och minimera material som kräver stor vattenförbrukning vid tillverkning.
-
Anständiga arbetsvillkor och ekonomisk tillväxt (mål 8)Mål 8 handlar om att verka för en inkluderande och långsiktigt hållbar ekonomisk tillväxt, full och produktiv sysselsättning med anständiga arbetsvillkor för alla.
Grafiska Företagen kan medverka till att öka branschens produktivitet och förädlingsvärde genom att dela kunskap om ny teknologi och innovativa lösningar eller ge stöd för att utveckla och implementera cirkulära affärsmodeller som skapar mervärde både för medlemsföretagens kunder och för miljön. Vi verkar för en produktiv sysselsättning genom att förhandla fram konkurrenskraftiga kollektivavtal som även säkerställer en säker arbetsmiljö och goda arbetsvillkor. Vi främjar konkurrens på lika villkor, värnar svenska arbetsmarknadsnormer och kan där det är relevant erbjuda medlemsföretagen stöd i vilka krav som bör ställas i leverantörsledet.
Medlemsföretagen behöver ta hänsyn till både ekonomiska, sociala och miljömässiga faktorer för att bidra till en hållbar ekonomisk tillväxt. De kan säkerställa att arbetsrättsliga villkor följs både i den egna verksamheten och i leverantörsledet, genom att ställa krav. Genom att implementera cirkulära affärsmodeller kan företagen ha tillväxt utan att ta nya resurser tas i anspråk, vilket kan leda till ökade konkurrensfördelar och ökad kundnytta. Samband mellan tillväxt och miljöförstöring behöver brytas.
-
Hållbar konsumtion och produktion (mål 12)Mål 12 handlar om att främja hållbara konsumtions- och produktionsmönster.
Grafiska Företagen kan främja en effektiv resursanvändning och minimering av skadliga kemikalier och utsläpp till miljön genom påverkansarbete och informationsspridning. Vi kan även bidra genom att förmedla kunskap om cirkulära affärsmodeller som kan bidra till att förebygga, minska, återanvända och återvinna avfall. Som remissinstans har vi också möjlighet att främja hållbara offentliga upphandlingsmetoder och påverka framtagandet av kriterier för exempelvis förpackningar eller trycksaker.
Medlemsföretagen är till stor del beroende av pappersråvara och andra naturresurser och behöver säkerställa ett hållbart nyttjande av resurser under hela produktens livscykel. Med ett helhetstänk som innefattar hela värdekedjan inklusive design, produktion, användning och återvinningsbarhet finns stora möjligheter att minska miljöpåverkan och samtidigt bidra till produkter som kan skapa mervärden för konsumenterna. För förpackningsbranschen finns även en möjlighet att utveckla produkter som kan bidra till minskat matsvinn samt att kommunicera kring dessa frågor på förpackningar eller i annan kommunikation. Tryckerierna har möjlighet att påverka sina kunder att göra hållbara materialval.
-
Bekämpa klimatförändringarna (mål 13)Mål 13 handlar om att vidta omedelbara åtgärder för att bekämpa klimatförändringarna och dess konsekvenser.
Grafiska Företagen har ett ansvar att bidra till medvetenhet och kunskap om klimatförändringarnas konsekvenser. I enlighet med Parisavtalet har alla länder och företag ett gemensamt ansvar för att lösa klimatutmaningen. Exempelvis skulle det för vår del kunna handla om information till medlemsföretagen om energieffektivisering, hållbara material, fossilfria transporter och klimatanpassning.
Genom att främja en utsläppsfri produktion i enlighet med den nationella färdplanen ”Fossilfritt Sverige 2045” kan Grafiska Företagen bidra med konkreta tips på åtgärder och verktyg som är av relevans för våra medlemsföretags verksamheter. Verktyg som ClimateCalc hjälper medlemsföretagen att identifiera de mest klimatbelastande aktiviteterna.
Medlemsföretagen har ett ansvar att begränsa klimatpåverkan från verksamheten genom energieffektiviseringar, hållbara och återvinningsbara material, fossilfria transporter samt fossilfri produktion. Företagen behöver se sin roll i denna utmaning och minska klimatavtrycken där det är möjligt, både i den egna produktioner och genom kravställan vid inköp av produkter och insatsvaror. Detta är särskilt relevant för företag som är beroende av skogsråvara. Det finns också möjligheter att göra klimatmedvetna val kring logistik och transporter.
-
Ekosystem och biologisk mångfald (mål 15)Mål 15 handlar om att skydda, återställa och främja ett hållbart nyttjande av landbaserade ekosystem, hållbart bruka skogar, bekämpa ökenspridning, hejda och vrida tillbaka markförstöringen samt hejda förlusten av biologisk mångfald.
Grafiska Företagen kan genom omvärldsbevakning och påverkansarbete verka för att de råvaror som används i branschen ska komma från hållbart skogsbruk, samt ta fram information och verktyg som underlättar för medlemsföretagen att använda material som kommer från hållbart skogsbruk. Vidare uppmuntrar vi att endast spårbarhetscertifierade produkter används, både i produkttillverkning och i pappersmaterial för att säkerställa återplantering.
Medlemsföretagen har ett ansvar att säkerställa att de råvaror som nyttjas inom verksamheten härrör från hållbar utvinning. Detta gäller både papper och kartong men även andra råvaror såsom plast, metall och textil, där aspekter som rör biologisk mångfald och bevarande av ekosystem behöver vägas in. Medlemsföretagen kan ta sitt ansvar exempelvis genom att ställa krav på sina leverantörer eller vid inköp av certifierad råvara. En ytterligare möjlighet som bidrar till bevarande av biologisk mångfald är att i större utsträckning använda sig av återvunnen råvara.
-
Fredliga och inkluderande samhällen (mål 16)Mål 16 handlar om att främja fredliga och rättvisa samhällen för hållbar utveckling, samt bygga upp effektiva och inkluderande institutioner på alla nivåer.
Vidare handlar mål 16 handlar om att säkerställa allmän tillgång till information och skydda grundläggande friheter, i enlighet med nationell lagstiftning, och att minska korruption.
Grafiska Företagen verkar för att minska all form av korruption samt för att sprida kunskap och information till medlemsföretagen om dessa frågor.
Medlemsföretagen har leverantörer, kunder och anställda med vilka man ska ha en relation som är fri från mutor eller annan korruption. Detta är nödvändigt för ett företags rykte och kan utgöra en finansiell risk vid en uppkommen skandal. Här kan policyer gällande antikorruption samt rutiner för uppföljning och hantering av sådana frågor vara av stor vikt. Medlemsföretagen har möjlighet att påverka vilken information som sprids genom att föra en dialog med sina kunder om vilket innehåll som trycks. Medlemsföretagen har också en möjlighet att påverka genom krav i leverantörsrelationer via exempelvis en uppförandekod.
-
Genomförande och globalt partnerskap (mål 17)Mål 17 handlar om att stärka genomförandemedlen och återvitalisera det globala partnerskapet för hållbar utveckling.
Grafiska Företagen kan bidra till att stärka partnerskapet mellan medlemsföretagen, vilket möjliggör ett utbyte av kunskap, expertis och teknik. Som en del av Industrirådet och Svenskt Näringsliv och genom nära samverkan med andra arbetsgivarorganisationer kan Grafiska Företagen verka som en plattform för samarbeten kring hållbar utveckling inom industrin. Vi vill även formulera, kommunicera och implementera mål och strategier baserade på de globala målen för branschens långsiktiga hållbarhetsarbete.
Medlemsföretagen kan samverka med andra aktörer för att hitta hållbara lösningar och effektiva partnerskap. Det kan röra sig om samarbete på global eller lokal nivå mellan företag, offentlig sektor, akademi och civilsamhälle. Genom samarbete och delning av idéer kan resurser tillgängliggöras som i sin tur kan bidra till en hållbar utveckling.
Som medlem får du ta del av medlemsexklusivt innehåll
- Vi ger dig ett effektivt stöd som chef. Tillsammans bygger vi din kunskap.
- Ta del av branschanpassade kollektivavtal som underlättar vardagen.
Problem med inloggningen? Mejla oss på info@grafiska.se.
Problem med inloggningen? Mejla oss på info@grafiska.se.
Problem med inloggningen? Mejla oss på info@grafiska.se.
Ett webbkonto har nu skapats och ett aktiveringsmail har skickats till angiven e-postadress.
Klicka på aktiveringslänken för att aktivera ditt konto.
Problem med inloggningen? Mejla oss på info@grafiska.se.
Problem med inloggningen? Mejla oss på info@grafiska.se.
Problem med inloggningen? Mejla oss på info@grafiska.se.