GrafX
Kampanjen GrafX är en långsiktig satsning för att locka fler ungdomar till den grafiska branschen. Bakom initiativet står Grafiska Yrkesnämnden, ett samarbete mellan Grafiska Företagen och GS-facket.
Målet med GrafX är att öka kännedomen om branschen så att kompetensförsörjningen kan säkras för framtiden. Med GrafX-kampanjen vill vi öppna dörren till en kreativ, flexibel och rolig bransch med spännande teknik, flera olika yrkesroller och trygga anställningsvillkor.
Kampanjen syftar till att öka antalet studerande i yrkesutbildningar, locka yrkesbytare till branschen, göra det lättare för företag i branschen att rekrytera och minska andelen misslyckade rekryteringar.
Goda resultat
GrafX startade 2018 och har genomfört flera aktiviteter under åren. Bland annat har lokalt påverkansarbete för fler grafiska utbildningar genomförts, relationer med skolor och SYV har stärkts, en hemsida och ett Instagramkonto har lanserats och en utbildningsbok till medlemsföretagen med rubriken ”Ta kontroll över kompetensen” har tagits fram.
Under de senaste åren har kampanjen fokuserat på att unga kan börja jobba i den grafiska branschen direkt efter gymnasiet, utan att plugga vidare eller behöva sätta ihop ett avancerat CV.
Kampanjen har med gott resultat skapat uppmärksamhet och ökat kännedomen om grafisk bransch exempelvis med hjälp av influencers.
Målgruppen är unga med gymnasiekompetens.
GrafX-kampanjen ”Designa din framtid”
Genom att skapa nyfikenhet och igenkänning ska den nya GrafX-kampanjen ”Designa din framtid” under våren 2024 väcka ungas intresse för utbildningar och jobb i den grafiska branschen. Ta därför chansen att annonsera kostnadsfritt på grafx.se.
I tre professionella filmer kommer kampanjen att visualisera det dynamiska och kreativa sammanhang som branschen kan erbjuda, där formgivare och tryckare samarbetar nära varandra. Filmerna kommer också beskriva vilka egenskaper som är eftertraktade i den grafiska branschen och skapa igenkänning hos tittaren, som kanske aldrig har övervägt en framtid inom tryck eller förpackning.
Syftet med filmerna är att visa målgruppen 18–27 år varifrån olika spännande produkter med kända varumärken kommer och hur resan från idé till produkt kan se ut. Budskapet i filmerna är att det finns kreativa och roliga jobb i den grafiska branschen.
Youtube och Instagram
Kampanjen rullar ut på Instagram och Youtube under våren 2024, samtidigt som ansökningsperioden öppnar för de grafiska YH-utbildningarna. Trafiken dirigeras sedan vidare till grafx.se där tittaren kan ta del av hela utbudet av grafiska utbildningar och jobb, och även söka lediga jobb.
Förändra attityder
Målet är också att öka kunskapen om och förändra attityderna till den grafiska branschen. Den unga målgruppen har ofta inte samma relation till tryck som äldre generationer och kan behöva få en uppdaterad bild av branschen. Många unga idag är inte medvetna om hur viktig och relevant den grafiska branschen är i samhället.
Tryckt jobb- och utbildningsguide
Inom ramen för GrafX kommer även en jobb- och utbildningsguide att tryckas och distribueras till studie- och yrkesvägledare inom branschens mest prioriterade geografiska områden. Guiden är tänkt att placeras synligt på skolorna och kommer att följas upp av telefonsamtal med studie- och yrkesvägledarna, en viktig målgrupp för att påverka elevernas val av utbildning och jobb.
Annonsera på grafx.se
På grafx.se har ditt företag möjlighet annonsera lediga jobb. Skicka din jobbannons till GrafX projektledare Sophie Åhsberg. Tänk på att det lediga jobbet kommer att marknadsföras till unga med gymnasiekompetens och oftast ingen arbetslivserfarenhet.
Grafx är ett partsgemensamt ungdomskommunikationsprojekt med målet att attrahera unga till utbildningar och jobb inom den grafiska branschen.
Målgruppen är unga mellan 18 och 27 år som går eller har gått Industritekniska programmet, El-/Energi-, Teknik- eller Fordons-/Transportprogrammen. För att effektivisera projektet riktas kampanjen mot områden där den grafiska branschen har en betydande närvaro, särskilt Värmland, Götaland, Stockholm, Jönköping, Halland och Skåne.
Grafiska Yrkesnämnden drivs av Grafiska Företagen tillsammans med GS-facket. Nämnden hanterar utbildnings- och kompetensförsörjningsfrågor ur ett partsperspektiv. Fokus ligger på yrkesintroduktionsanställningar och andra insatser som underlättar för medlemsföretag att anställa unga. Nämnden driver bland annat GrafX och validering.
Som medlem får du ta del av medlemsexklusivt innehåll
- Vi ger dig ett effektivt stöd som chef. Tillsammans bygger vi din kunskap.
- Ta del av branschanpassade kollektivavtal som underlättar vardagen.
Problem med inloggningen? Mejla oss på info@grafiska.se.
Problem med inloggningen? Mejla oss på info@grafiska.se.
Problem med inloggningen? Mejla oss på info@grafiska.se.
Ett webbkonto har nu skapats och ett aktiveringsmail har skickats till angiven e-postadress.
Klicka på aktiveringslänken för att aktivera ditt konto.
Problem med inloggningen? Mejla oss på info@grafiska.se.
Problem med inloggningen? Mejla oss på info@grafiska.se.
Problem med inloggningen? Mejla oss på info@grafiska.se.