Avtal 2025: ”Viktigt att hämta igen förlorad konkurrenskraft”
Det återstår tre månader innan arbetsmarknadens parter byter yrkanden och en ny avtalsrörelse tar sin början. Ansvarsfullhet, konkurrenskraft och möjligheter att få företagen att ställa om är några av förhoppningarna inför de kommande förhandlingarna, enligt Grafiska Företagens förhandlingschef Anna Freij.
När Anna Freij klev in i avtalsrörelsen 2023 var det tuffa förutsättningar som väntade – såsom konflikter i omvärlden, hög inflation och en utmanande lågkonjunktur.
Två år senare är nu Grafiska Företagens förhandlingschef redo för nästa upplaga och hon tar med sig en hel del erfarenheter från de gångna förhandlingarna.
– Det nuvarande avtalet hamnade ju på en historiskt sett väldigt hög nivå och jag hade förstås en oro för om företagen skulle mäkta med den höga kostnadsökningen. Så här i efterhand kan jag ändå konstatera att avtalet blev okej givet det extrema läge ekonomin befann sig i, säger Anna Freij.
– Det var uppenbart att facken hade ett högt tryck på sig från sina medlemmar. Med våra ingångsvärden kontra fackens krav stod vi väldigt långt ifrån varandra, men jag upplever att vi hade ett bra samtalsklimat och konstruktiva diskussioner. Vi parter tog ansvar i ett tufft läge och vi träffade ett avtal i tid, det visar på styrka. Det tar jag med mig.
Vad tror du om förutsättningarna inför den stundande avtalsrörelsen?
– Självklart hoppas jag på, och mycket tyder på, att de kommande förhandlingarna kan genomföras under mer normala förhållanden än senast. Men tyvärr är det fortsatt oroligt i omvärlden med flera pågående konflikter och flera val med osäker utgång. Alla dessa omständigheter kan få påverkan på inflationen och på Sveriges ekonomi och inte minst på kommande förhandlingar. Med det är långt kvar till december då vi ska växla yrkanden, och vi bevakar förstås vad som händer.
Anna Freij betonar vikten av en bra dialog med medlemsföretagen. En medlemsenkät har gått ut där företagen ges möjlighet att komma med synpunkter på innehållet i kollektivavtalen, och i oktober och november bjuder Grafiska Företagen in till avtalskonferenser för att lyssna in vilka frågor medlemsföretagen tycker är allra viktigast för tryckeri- och förpackningsbranschen och vilka prioriteringar som bör göras.
– Det som är avgörande för 2025 års avtal är att våra företag ska kunna hämta igen förlorad konkurrenskraft. Målet med våra förhandlingar är alltid att stärka företagens konkurrenskraft.
Vilka blir de avgörande frågorna för den grafiska branschen i Avtal 2025?
– Företagen är i stort behov av effektivitet, det handlar exempelvis om att snabbt kunna ställa om verksamheten utifrån efterfrågan. Arbetstid och förläggning av arbetstiden är därför alltid en prioriterad fråga för våra företag. Precis som i många andra branscher har majoriteten av våra medlemsföretag också stora utmaningar med att hitta medarbetare med rätt kompetens, vilket hotar produktiviteten och konkurrenskraften. Det är också en viktig fråga.
Målet med våra förhandlingar är alltid att stärka företagens konkurrenskraft.
– Sammantaget behöver vi träffa avtal som skapar stabilitet och förutsättningar för medlemsföretagen att öka sin produktivitet så att de kan möta en hård internationell konkurrens. Om facken, likt förra avtalsrörelsen, väljer att ännu en gång yrka på särskilda satsningar på höjning av avtalens lägstalöner skulle det slå mycket hårt mot industrin i dagens läge.
Facket har flaggat för att frågan om arbetstidsförkortning är viktig för dem. Hur ser du på det?
– Utifrån den debatt som förs från fackligt håll så tolkar jag det som att frågan om arbetstidsförkortning, i vart fall för vissa fack, är en prioriterad fråga, men det återstår att se. I den frågan står vi i sådant fall långt ifrån varandra – inte minst med tanke på de utmaningar företagen står inför på grund av den kompetensbrist som råder.
– Jag ställer mig även frågande till vissa delar av den debatt som förs eftersom parterna på våra områden redan förhandlat in betydande förkortningar av arbetstiden i form av ren förkortning (ATK), men även i form av deltidspension och kortare arbetstid för skiftarbetare.
Vilken lär bli den största stridsfrågan?
– Man måste komma ihåg att en avtalsrörelse innefattar så mycket mer än en enstaka fråga som kan ingå som en del av slutresultatet. Det handlar i stället om en helhetslösning där vi förhandlar om avtalets längd och löneutrymme för att skapa långsiktig stabilitet och en fungerande lönebildning och där avtalen ska bidra till bra villkor för de anställda och förstärkt konkurrenskraft hos våra företag.
Grafiska Företagen förhandlar kollektivavtal med GS-facket för skogs-, trä- och grafisk bransch, Ledarna, Sveriges Ingenjörer och Unionen.
Av dessa är alla utom Ledarna parter i industriavtalet, som sätter märket för de övriga kollektivavtalen på den svenska arbetsmarknaden.
De nuvarande kollektivavtalen löper ut den 31 mars 2025.