Framtidsoptimism i spaningarna på Print Next
”Vi är inte längre på väg utför, men vi kommer att få leva med det osäkra läget ett tag till. Packa ulltröja och termos och räkna med en tuff klättring uppåt.” Så sammanfattade Susanne Spector, Nordeas chef för makroekonomisk analys, det ekonomiska läget när den grafiska branschen samlades på nätverksträffen Print Next.
Susanne Spector stod för en av många intressanta omvärldsspaningar med relevans för den grafiska branschen under en lyckad dag, som förstås också innehöll nätverkande och utbyte av erfarenheter mellan deltagare från hela värdekedjan för grafisk kommunikation.
När det gäller det ekonomiska läget konstaterade Susanne Spector att mycket fortsatt handlar om inflationen och räntorna. Riksbankens åtstramningar har bitit på ekonomin, inflationen går åt rätt håll, energipriserna har fallit och Sverige har varit mer motståndskraftigt mot fallet i världshandeln än många trodde, delvis drivet av tjänsteexporten, men också av att man fyllde på orderböckerna under pandemin.
– Den enormt starka tillväxten under 2021 har lett till att vi klarat räntehöjningarna hyfsat bra, men det som ligger nära räntorna, som bostadsbyggande och hushållens konsumtion, påverkas rejält. Jag tror att Riksbanken sänker räntan nästa år, men inte under våren som många räknar med.
Sammanfattningsvis kan vi framöver räkna med högre räntor länge och att Europa bromsar in medan USA går bättre. I Sverige är räntetoppen nådd och vi ser en ljusning för kronan. Efterfrågan på arbetskraft minskar och arbetslösheten ökar, men ändå inte så dramatiskt, sett i ett historiskt perspektiv, enligt Susanne.
– Det finns ett uns av optimism. Vi kommer att klara det här, men det är en bit kvar. Man får se det som ett maratonlopp, avslutade hon.
Skog, papper, hackare och en skev postmarknad
En annan av talarna var Viveka Beckeman, vd för branschorganisationen Skogsindustrierna, som pratade om framtiden för skogen, ”vår viktigaste råvara”. Skogsindustrierna har startat vad de kallar en framtidsresa, där de avgivit löften inom tre områden: cirkularitet, klimat och biologisk mångfald.
– Vi måste visa att skogsbranschen är motorn i den gröna omställningen, och den grafiska branschen är en del i skogsnäringen. Det är viktigt att vi hjälps åt att berätta att våra produkter behövs och att vi är en del av ett välfungerande europeiskt kretslopp, sa hon.
Vi måste visa att skogsbranschen är motorn i den gröna omställningen.