Fullt hus när finalisterna utsågs på PrintPower Awards vernissage
Bland 171 tävlingsbidrag, fler än någonsin, har nu 10 finalister utsetts, som alla enligt juryn bidragit med högklassig grafisk design som tar vara på den tryckta affischens starka uttryckskraft. Hurraropen tjöt i den fullsatta aulan på Berghs i Stockholm när finalisterna i PrintPower Award tillkännagavs.
– Det är jättekul för oss studenter att få möjlighet att uttrycka oss i en sådan här tävling, och väldigt roligt att ens bidrag syns på en vernissage så här, det känns stort, säger Nathalie Nilsson, en av de glada finalisterna.
Årets tema för affischtävlingen var ”Energi” och det hade finalisterna tolkat på ett smart, konstnärligt och kreativt sätt, både vad gäller grafiskt uttryck och budskap, tyckte juryn.
– Man slås av affischernas kraft! Jag tycker att finalistbidragen växer ännu mer nu när jag ser dem igen. De är väldigt olika, men har gemensamt att de verkligen har utnyttjat affischformatet. Man kan identifiera dem från tio meters håll och de tål dessutom att reflekteras över, vilket blir en extra belöning för betraktaren, säger jurymedlemmen Peter Herrmann.
Grafiska Företagens vd Eva Glückman hade äran att ropa upp de tio finalisterna på scenen:
– Det är fantastiskt att se alla fina bidrag och energin hos studenterna på plats. Det tryckta mediet är inspirerande, effektfullt, hållbart och viktigt för samhället, och tävlingen bidrar till att ge studenter en ökad insikt och kunskap om fördelarna med print.
Kvällen innehöll också en gästföreläsning av en annan jurymedlem, konstnären Carl Johan De Geer, som delade med sig av sin långa gärning inom konst, grafisk design och en hel rad andra kreativa områden. Med sina idéer och verk har han varit banbrytande och kontroversiell, och han betonade att vi ofta är dåliga på att bedöma saker som är nya. Som ett exempel blev hans affisch ”Skända flaggan” beslagtagen och bränd 1967, men är idag kultförklarad. Också mönster han skapat för decennier sedan har först nyligen blivit populära, berättade han.
– Mycket som blivit refuserat har senare blivit hyllat och ansett som fint. Jag skördar på gamla dar det jag sådde för 50 år sedan, kan man säga.
Carl Johan visade också att arbetssätt och trycktekniker har förändrats genom åren. Som ung arbetade han mycket med silkscreentryck och att skära ut mönster med skalpell. Inte ens sciencefictionförfattarna drömde om den digitalisering som skulle komma, menar han. Att han fortfarande, snart 85 år fyllda, är högst aktiv är en inspiration för unga designstudenter.
De tio finalisterna går nu vidare i tävlingen där vinnaren belönas med 10 000 kronor. Vinnaren kommer att presenteras på Grafiska Företagens Framtidsmöte den 11 maj.
Några röster bland finalisterna
Emelie Sturk:
”Det finns så mycket inom grafisk design som är intressant och kul. Jag har ett år kvar på utbildningen och vi får se vad det blir sedan. Just nu är det bara roligt att suga åt sig kunskap, träffa häftiga människor och lära sig nytt.”
Nathalie Nilsson:
”Genom illustrationer kan man skapa innehåll, få ut budskap och dela information. Det vill jag göra. Make people think, helt enkelt.”
Simon Hennerfors:
”En affisch med stora färgblock, som är tydlig och kul kan förmedla ett starkt budskap. Mitt budskap är ett långfinger till massproduktion, utsläpp och annat skit.”
Karin Lundblad:
”Det är inspirerande att vara med och tävla med mitt bidrag som utgår från rörelseenergi. I framtiden vill jag kombinera arbete med grafisk design med att frilansa som konstnär.”
Lindy Dyvelcrona:
”Jag är intresserad av hållbarhet och idén till mitt bidrag är en framtidslösning där energi genereras från blommor. Jag tyckte det var ett kul ingångssätt att tolka energi på.”
”En bra affisch har eget designmanér och är kanske inte alltid konventionell och perfekt. Den fångar ögat, har bra färgval och tydligt fokus.”
PrintPower Award är Sveriges största affischtävling och årets tävling är den 22:a i ordningen. De tävlande är studenter från Sveriges ledande konst- och designhögskolor. Vinner gör den som enligt juryn lyckas skapa de bästa trycken utifrån ett valt tema. Tävlingen arrangeras av Grafiska Företagen och vill lyfta fram affischens fördelar både som konstform och kommunikationsmedel.