”Min affisch blir mer slagkraftig i tryck”
Vi har en vinnare! Stort grattis säger vi till Simon Hennerfors från Yrgo som tar hem segern i 2023 års PrintPower Award med sitt bidrag ”Bad energy”. Bland 171 bidrag var det hans affisch som juryn tyckte var allra bäst. Själv tror han att det tydliga budskapet på ett aktuellt ämne kan ha gjort att hans affisch stack ut.
– Man brukar säga att om man åker förbi med tunnelbanan ska man hinna se och uppfatta budskapet i en affisch. Det känns riktigt roligt att vinna!
Berätta om din affisch!
– Den är lite politisk. Jag har snöat in på hållbarhetsfrågor och tyckte att temat ”energi” kunde kopplas till miljö. Det är ett hett ämne så det kändes som en bra idé. Från början var accentfärgen röd, men det kändes för politiskt och jag tyckte det blev ett modernare uttryck med den rosa färgen.
– Jag ville trycka med screentryck, som jag tycker ger en annan hantverkskänsla än digitaltryck. På håll ser det ut som tre färger, men det är bara två och det är för att jag har använt en rastereffekt, där väldigt små svarta prickar på håll uppfattas som grått. Jag försökte ta vara på teknik man använde förr.
Har det tryckta formatet en plats i dagens samhälle?
– Absolut. Med tryck kan man få en helt annan känsla än digitalt. Det finns så mycket man kan göra med det tryckta formatet som inte går att göra digitalt, till exempel med coating eller olika präglingar. Jag gillar att det blir något fysiskt, som man kan hålla i handen, det handlar mycket om papperskänsla. Tryckta verk kan också få ett samlarvärde.
– När jag ser min affisch i tryck blir den mer slagkraftig, mer ”in your face”. När jag fick se den uppsatt på tävlingen tyckte jag om den mer och mer.
Hur har det varit att tävla i PrintPower Award?
– Väldigt roligt. Tävlingen ger många hungriga och kreativa studenter en chans att synas för en bredare publik än bara i skolan. Den visar att det tryckta formatet har en plats att fylla. Det är också kul att se hur olika 171 personer tolkar samma tema.
Hur väcktes ditt intresse för grafisk form?
– Att rita var ett sätt för mig att hitta fokus när jag var liten och jag blev snabbt bra på det. Jag gillade tidigt t-shirtar med spännande text eller bilder. Jag tänkte att jag skulle jobba med tryck mot mode och gick först textilhögskolan i Borås i tre år. Under pandemin började jag tänka om och sökte till Yrgo, och slog på så sätt ihop intressena. Den grafiska branschen är så himla bred med många möjligheter och olika saker att göra, det är kul.
– Sedan jag var liten och började tycka om grafikkonst har jag känt till konstnären Shepard Fairey och hans gatukonstprojekt Obey. Hans affischer är ofta politiska och han använder få färger. Carl Johan De Geer är också en av dem jag diggar.
2023 års vinnare av PrintPower Award har utifrån årets tema ”Energi” skapat en kraftfull ”fingervisning” om att vi alla behöver lämna gamla mönster och beteenden för att ställa om mot en mer hållbar framtid. Bidraget håller högsta grafiska kvalitet och utnyttjar den tryckta affischens signalstyrka. Genom att använda en enda accentfärg skapas ett motiv som tål att granskas både på nära och långt håll, precis som en riktigt bra affisch ska.