Ny vårkampanj väcker liv i grafiska talanger
Det finns många unga talanger där ute. Det gäller bara att hitta dem. I vår får den nya GrafX- kampanjen ”Designa din framtid” uppdraget att med nyfikenhet och igenkänning väcka intresset hos unga för utbildningar och jobb i den grafiska branschen. Ta därför chansen att annonsera kostnadsfritt på grafx.se.
I tre professionella filmer kommer kampanjen visualisera det dynamiska och kreativa sammanhang som branschen kan erbjuda, där formgivare och tryckare samarbetar nära varandra. Filmerna kommer också beskriva vilka egenskaper som är eftertraktade och skapa en igenkänning hos tittaren som förmodligen inte har övervägt en framtid inom tryck eller förpackning.
- I kampanjen vill vi visa målgruppen 18 - 27 år var de spännande produkterna med kända varumärken kommer ifrån och hur resan från idé till produkt kan se ut. Utan tryck blir det ingen färdig produkt. Det är det budskapet filmerna kommer att förmedla och att det finns en relevant plats för målgruppen att fylla här, säger Sophie Åhsberg, projektledare för GrafX.
Kampanjen kommer att rulla ut på Instagram och Youtube under våren 2024, samtidigt som ansökningsperioden öppnar för de grafiska YH-utbildningarna. Trafiken dirigeras sedan vidare till grafx.se där tittaren kan ta del av hela utbudet av grafiska utbildningar och jobb och även söka lediga jobb.
Förbättra attityder
Målet är också att öka kunskapen om och förbättra attityder till den grafiska branschen. Den unga målgruppen har inte samma relation till tryck som äldre generationer och behöver få en uppdaterad bild av branschen. Många unga idag vet inte om att grafiska branschen fortfarande är både relevant och viktig i samhället.
Tryckt jobb- och utbildningsguide
Inom ramen för GrafX kommer även en jobb- och utbildningsguide att tryckas och distribueras till studie- och yrkesvägledare inom branschens mest prioriterade geografiska områden. Guiden är tänkt att placeras synligt på skolorna och kommer att följas upp av telefonsamtal med studie- och yrkesvägledarna, en viktig målgrupp för att påverka elevernas val av utbildning och jobb.
Annonsera på grafx.se
Skicka din jobbannons till GrafX projektledare Sophie Åhsberg. Tänk på att det lediga jobbet kommer marknadsföras för unga med gymnasiekompetens och oftast ingen arbetslivserfarenhet.
Om GrafX
Grafx är ett partsgemensamt ungdomskommunikationsprojekt som strävar efter att attrahera unga till utbildningar och jobb inom den grafiska branschen.
Målgruppen är unga mellan 18 och 27 år som går eller har gått Industritekniska programmet, El/Energi-, Teknik- eller Fordon/Transportprogrammen. För att effektivisera projektet riktas kampanjer mot områden där den grafiska branschen har en betydande närvaro, särskilt i Värmland, Götaland, Stockholm, Jönköping, Halland och Skåne.