94-åriga Duro i Gävle ser ljust på framtiden
Hantverkskunnande, traditioner och beprövad teknik är hörnpelare i verksamheten på tapetfabriken Duro Sweden AB i Gävle. Företagets historia tillsammans med en ständig spaning mot framtiden är i allra högsta grad tungt vägande konkurrensfördelar.
– Vi känner oss väldigt stabila och är klart optimistiska. Företaget är konjunkturkänsligt och trendkänsligt, men det verkar som om vi lyckats pricka rätt och kunnat uppfylla kundernas önskemål, säger Staffan Persson, försäljnings- och marknadschef på Duro.
Han rekryterades för ungefär ett år sedan. På meritlistan finns bland annat 40 år som framgångsrik färghandlare i Uppsala med stor branschkännedom.
– Jag hoppade på det här enbart för att det är en rolig och spännande utmaning, förklarar han.
Staffan är en del av den omstrukturering som Duro befinner sig mitt i. Våren 2021 tog superentreprenören Patrik Björn och hans företagsimperium Gästrike Fastigheter över ägandet av tapetfabriken. Hans nytänkande börjar nu slå igenom ordentlig. Därtill kommer att Peter Koch i slutet av 2023 tillträdde som arbetande styrelseordförande i Duro efter många år som vd för Boråstapeter.
Duro betyder stark och varaktig på latin. Företaget har funnits på samma plats i Gävle sedan starten 1930, på Durovägen som adressen är idag. Till midsommar ska en totalrenovering av kontoren var färdig. Ytorna kommer att utnyttjas effektivare och mer funktionellt. Samtidigt frigörs lokaler för uthyrning till externa intressenter.
Egen färgfabrik
Duro Sweden kan beskrivas som en positiv blandning mellan gammalt och nytt. Här finns 70 år gamla tryckmaskiner som tack vare minutiös tillsyn fortfarande fungerar alldeles utmärkt.
– Det är ett dyrt och gammaldags men för oss nödvändigt arbetssätt, betonar Staffan Persson och påpekar att Duro också använder sig av hypermodern digital teknik.
Själva färgerna är förstås en nyckel i produktionsprocessen. Här vågar man inte luta sig mot några utomstående leverantörer.
– Vi har en alldeles egen färgfabrik under ledning av en färgmästare med ett gediget hantverkskunnande, berättar Staffan.
Alla tryckvalsar som använts under företagets 94 år finns bevarade. Det lär röra sig om drygt 20 000. De äldsta gjordes i päronträ och snidades för hand. Nuförtiden köper Duro gummivalsar från tillverkare i Tyskland.
Tapeternas design kan vara skillnaden mellan succé och fiasko. Designavdelningens förmåga att hamna rätt är avgörande. Därför är hemlighetsmakeriet och det strikta fotoförbudet på den avdelningen ganska självklart.
I dagarna skickade Duro ut nya kollektionsböcker till den viktiga färgfackhandeln och väntar nu på marknadens dom. En styrka är företagets koppling till NCS, Natural Colour System, alltså det internationella systemet för färgbeteckningar.
Tre affärsområden
Duro har tre affärsområden. Dekorativa tapeter är ett. Här finns 550 olika artiklar att välja mellan. Renoveringstapeter är ett stort och växande område. Det tredje täcker in exporten.
– Historiskt sett har exporten i huvudsak varit inriktad mot Norge och Finland. Nu står vi väldigt nära ett genombrott i tunga länder som Tyskland, England, Holland och USA. Det kan smälla till mycket snart och helt förändra situationen för oss, säger Staffan.
Som en inte oväsentlig komponent för att stimulera exporten ser han glansen som företaget får som kunglig hovleverantör ända sedan Gustaf V:s dagar.
Målen för framtiden är tufft satta. Det handlar om en volymökning på 10–15 procent per år. Att hitta nya medarbetare som från första början klarar jobbet är näst intill en omöjlighet.
– Det krävs intern utbildning för att steg för steg lära sig arbetsuppgifterna. Ett stort plus i kanten är den fina stämning som jag tycker att vi har. Då blir det mesta mycket enklare, säger Staffan Persson.
Tapettillverkare vid Gavleån sedan snart ett sekel. Använder bara äkta tapetpapper och tillverkar färgen själva. Innehar hedersutnämningen Kunglig Hovleverantör.
Vd: Sarah Östlin
Antal anställda: 32
Omsättning: 66 miljoner kronor