AI, automatisering, hållbarhet och framtidsvisioner på Print Next 2024
Årets Print Next, Nordens största nätverksträff för den grafiska branschen, innehöll en stor dos framtidsoptimism kring såväl digitala lösningar och hållbarhet som förpackningsinnovation, men också en dystrare bild av det ekonomiska läget.
161 branschkollegor och 17 talare samlades för en intensiv och inspirerande dag på 2024 års Print Next. Förmiddagen ägnades åt framtidsspaningar kring tryckbranschen, hållbarhet och utbildning, medan eftermiddagen gav matnyttig kunskap och tips bland annat kring hur branschen kan använda AI, automatisering och nya digitala lösningar för att utveckla och effektivisera verksamheten.
– Att få möjlighet att träffas inom branschen, prata med medlemsföretag, få inspiration och ny kunskap är oerhört värdefullt och väldigt roligt, sa Grafiska Företagens vd Eva Glückman.
En riktig inspirations-boost stod Gelatos grundare Henrik Müller-Hansen för med sin positiva bild av tryckeribranschens framtid. Många tycker att musikindustrin är mäktig, men tryckbranschen är många gånger större, påminde han. Lokal produktion och konsumenternas önskan att vara med och skapa sina egna produkter var annat han framhöll.
Inspirerande var också Elin Furelid från Pernod Ricard och hennes berättelse om Absolut vodkas resa mot en pappersflaska och företagets ambition att vara ledande inom framtidens förpackningar. Papper är det mest återvunna materialet, produktionen ger lägre koldioxidavtryck, papper är autentisk, vackert och det finns mycket man kan göra med papper – därför är det är ett självklart komplement till glasförpackningen i framtiden, förklarade Elin. Resan till en 100 procent biobaserad pappersflaska är lång och Absolut gör den i små, spännande steg.
Dagens pessimistiska, om än realistiska, inslag stod Svenskt Näringslivs chefsekonom Sven-Olov Daunfeldt för. Han konstaterade ett extremt osäkert ekonomiskt läge där de tidigare positiva bedömningarna nu har börjat grusas i en lågkonjunktur som biter sig fast. Det borgar för en besvärlig avtalsrörelse, eftersom facken har en annan bild av exempelvis hur det går för företagen. För höga lönenivåer skulle försvåra för företagen att behålla sin konkurrenskraft, varnade han.
Tips: Idag publiceras Svenskt Näringslivs rapport Ekonomiska förutsättningar inför avtalsrörelsen 2025
Förebilder i grafiska företag behövs
Kompetensutveckling är en ständigt aktuell utmaning för branschen. Tommy Bronté från Brobygrafiska pratade om utbildningens och kunskapsöverförings betydelse för branschens framtid, och vädjade om samarbetsvilja från företagen. ”Vi behöver långsiktiga samarbeten och ett ja i telefonen när vi ringer och vill ha engagerade företag”, sa han.
På hållbarhetstemat pratade Svanens press- och PR-ansvariga Anna Norberg om miljömärkta tryckeriers bidrag till den gröna omställningen. Med ny lagstiftning på gång för att förhindra green washing kommer det att bli svårare för företag att ta fram egna märkningar framöver, samtidigt som konsumenterna har sämre förtroende för andra märkningar än de etablerade, framhöll hon.
En annan het fråga för branschen är avskogningsförordningen, EUDR. Jan Ihre från FSC berättade om ett verktyg för spårning som organisationen håller på att ta fram och som ska vara på plats nästa år.
Dagen innehöll också en spaning från Cecilia Perlind på Sponsrings- och Eventsverige om event som en möjlig guldgruva för den grafiska branschen. Hon framhöll det personliga mötets betydelse för såväl affärer som för välmående och samhällsnytta.