I Sverige är muffins något vi väljer till eftermiddagskaffet – till skillnad från i Kanada där bakverket är en del av frukosten för många. Familjeföretaget och formtillverkaren Tielman rör sig hemtamt i båda länderna. ”Vi strävar efter att jobba så hållbart som möjligt”, säger vd:n Björn Tielman.
Tielman grundades i Linköping på 1930-talet av Björns farfar Bertil. Björns första minnen av företaget är att han som nio-tioåring på skollov fick stå inne på lagret och sortera formar och lock. Några år senare var han stor nog att hjälpa till i produktionen.
– Jag har bara positiva minnen från den tiden. Bland det bästa var nog att kunna tjäna pengar som gick till allt från skivor till glass, minns han.
Från starten och in på 1990-talet var Tielman ett förpackningsföretag som levererade produkter till gatukök, storhushåll och sjukhus, men även till bagerier och konditorier. Med tiden har bageriprodukterna tagit allt större plats och i dag inriktar man sig helt på bagerier och livsmedelsindustri.
Tielman köper in pappersråvara från Sverige och konverterar det till olika typer av formar som det går att baka i. Formarna är tillverkade av ett äkta svenskt smörpapper med korta pappersfibrer, som gör formarna täta och fettresistenta.
Vi värnar om miljön och försöker alltid att ta så hållbara beslut som möjligt.
– Många konkurrenter använder papper med stora mängder kemikalier. Vi värnar om miljön och försöker alltid att ta så hållbara beslut som möjligt. De flesta av våra packningar är biologiskt nedbrytbara till hundra procent, säger Björn Tielman som varit vd sedan 2006 då han efterträdde sin far Bo.
Genom att enbart använda papper utmanar Tielman konkurrenter som fortfarande väljer formar i aluminium, ett material som kräver mycket energi för att både kunna tillverkas och återvinnas.
Cirka 80 procent av förpackningarna exporteras, framför allt inom Europa. Sedan drygt tio år har Tielman också ett systerbolag i Toronto i Kanada.
Björn berättar att det var mer av en tillfällighet än ett strategiskt beslut som ledde fram till etableringen. En kanadensisk samarbetspartner köpte maskiner för att ge sig in på den nordamerikanska marknaden, där muffins tillhör frukostmenyn för många. När samarbetspartnern fick en förfrågan från en kund om att tillverka 220 miljoner muffinsformar per år gjordes samarbetet om och Tielman etablerade egen verksamhet i Toronto.
– Det var nästan för bra för att vara sant. Vi visste att vi hade kapacitet att klara det. Vi köpte tillbaka maskiner, anställde personal och startade tillverkning av en miljon formar per dygn, elva i sekunden, säger Björn.
I augusti 2014 flögs 1,6 miljoner muffinsformar över från Sverige till Toronto. Formarna var skräddarsydda i tulpanformat för den nya produktionslinjen. Tack vare det kunde fler muffins tillverkas och försäljningen öka.
I Kanada har Tielman färre, men större kunder och volymer jämfört med i Sverige. En annan stor skillnad är den arbetsrättsliga lagstiftningen. Det är till exempel inte lika kostsamt för arbetsgivaren med skiftarbete och OB-tillägg i Kanada.
Under pandemin – när folk slutade gå på kaféer och åka på konferenser – tvingades Tielman att ställa om sin verksamhet.
När alla tillbringade mer tid hemma ökade intresset för att baka.
– När alla tillbringade mer tid hemma ökade intresset för att baka. Det gjorde att vi började satsa allt mer på konsumentmarknaden och att sälja formar direkt till butik via samarbetspartner.
I regel brukar Tielman klara sig relativt bra vid lågkonjunkturer. Om vi i goda tider unnar oss något gott så tröstäter vi när det är sämre tider.
Många som arbetar på Tielman har jobbat där länge. I fjol pensionerade Björn Tielman den sista personen som hans farfar anställde – efter 46 år i tjänst.
– Att folk väljer att stanna länge ser jag som ett tecken på att de trivs hos oss. Vi är angelägna om att vårda den personal vi har. Att lära upp nya medarbetare är kostsamt, men självklart är det värdefullt att få in nytt blod ibland, säger Björn.
2021 gick investmentbolaget Spiltan in som delägare i Tielman. Tillväxtkapitalet var under pandemin ett välkommet tillskott och har använts till att öka automatiseringen i produktionen. Det har, enligt Björn Tielman, bidragit till att större volymer kan levereras på ett mer driftsäkert sätt.
I dag tillverkar Tielman cirka fyra miljoner formar på ett dygn inom koncernen. Under nästa år är prognosen fem miljoner. Det är framför allt i Kanada som tillväxten väntas.
Nuförtiden är det sällan som Björn Tielman hinner vara ute i produktionen, men under pandemin hände det ofta att han jobbade med händerna och ”körde formar”.
– Jag vill att personalen ska se att jag också kan vara ute på golvet och arbeta hands on med verktyg och maskiner. Eller att bygga en entresolvåning på vårt reservdelslager, som jag gjorde för ett par somrar sedan.
Framtiden får utvisa om det blir en fjärde generation Tielman i företaget. Björn Tielman har fyra barn och alla har arbetat i familjeföretaget i perioder.