Finalisterna i årets affischtävling utsedda
För andra året i rad slår affischtävlingen PrintPower Award rekord i antal bidrag. Hela 184 affischer har kommit in från designstudenter runt om i Sverige. Under en intensiv dag valde den engagerade jury ut tio finalister och en vinnare, som kommer att presenteras på vernissagen i Stockholm den 11 april.
Efter noggrant granskade och långa diskussioner kunde de enas, Peter Herrmann, Parasto Backman, Martin Ander och Jenny Moberg i Printpower Awards jury.
– Det är så klart jättesvårt, det är många fantastiska bidrag som tar för sig både på nära och på långt håll. Men några har vi alla fastnat för, säger Peter Herrmann, som är med i juryn för andra året.
– Det är aldrig lätt, och det ska det inte vara, fyller Parasto Backman i. Hon är ny för i år i juryn och framhåller både idén och hantverket som viktiga. Kompositionen och hur man jobbar med ytan är också betydelsefullt, tycker hon.
Vad är en bra affisch och vad tittar ni efter?
– Absolut först om den är slående grafiskt, att man fastnar för den. Man ska kunna avkoda den snabbt och man vill se en unik idé. Sedan är verkshöjden förstås viktig. Finns det dessutom någon detalj i budskapet som ger liten aha-upplevelse är det extra bra, säger Martin Ander, som också är ny i juryn i år.
– Att det finns en tydlig idé skulle jag säga först och främst, idén ger affischen dess själ. Att man utnyttjar affischformatet är viktigt – den ska kunna tolkas på håll, men det ska också finnas en belöning för den som tar sig tid att titta nära, säger Peter.
Jenny Moberg står för det trycktekniska kunnandet och har suttit med i juryn flera år.
– Jag tittar på tryckpotentialen i affischen, hur färgkombinationerna kommer att bli i tryck, till exempel. Jag tycker årets tävlande är bättre på att kombinera färger jämfört med tidigare. Man kan också se att deras val av tryckteknik har betydelse för designen, säger hon.
Vad är era intryck av årets bidrag?
– Jag är imponerad. Det är intressant att se att det är många variationer på samma idégrund, och att olika personliga referensramar gör att samma idé uttrycks på olika sätt, säger Peter.
– Det som händer i världen återspeglas tydligt i idéerna, vissa frågor och ämnen lyfts av flera. Men färg och form är varierat. Mycket är digitalt, mindre är gjort för hand, jag hade kanske önskat att det var lite mer av ”handens närvaro” i bidragen, säger Parasto.
– Många vill ha in humor i bilderna, det är kul. Jag gillar de lite svåra idéerna som kräver en tanke för att förstå. Det är mycket rena färger, stora färgytor och få konturlinjer. Jag kan hålla med om att det kunde vara mer av hantverk i några delar, det ger personlighet i bilden, säger Martin.
– Många bidrag har ett politiskt budskap. Och flera affischer måste man titta länge på för att ta in, fyller Jenny i.
Hur ser ni på årets tema Yttrandefrihet?
– Temat är väldig aktuellt och viktigt att lyfta. Historiskt har ju också just tryck betytt mycket för vår utveckling och inte minst för yttrandefriheten, säger Parasto.
– Det är superaktuellt och känns väl fångat i tiden. Det är ett tema som har en nerv i sig och som angår alla människor, säger Peter.
Till sist, har tryck en plats i dagens samhälle, är det fortsatt relevant?
– Mer än någonsin. Det digitala har gjort att man längtar efter det fysiska igen, säger Martin.
– Absolut, det tryckta budskapet har en pondus som det digitala saknar. Jag tror att det tryckta kommer tillbaka, det har fått ett uppsving att trycka upp grejer, säger Jenny, och får medhåll av Parasto:
– Gud ja, tryck är superviktigt. Ju mer vi går mot det digitala, desto viktigare är trycket. Kopplingen till sinnena och taktiliteten man får till med tryck går förlorat i det digitala. Trycket är beständigt, det åldras och påverkas på olika sätt med tiden. Print is not dead!
Möt juryn
Peter Herrmann
Design director, har nyligen startat designbyrån Purple. Tidigare medgrundare till guldäggsvinnande designbyrån Open Studio. Tror på idéns kraft och är nördigt intresserad av allt från den grafiska idéprocessen till utförandet och trycket.
”Ett fysiskt, taktilt medium som tryck ger en bredare palett för att förmedla idéer och känslor, där material, tryckmetod och format hjälper till i historieberättandet.”
Martin Ander
Frilansande illustratör och grafiska formgivare. Arbetar mycket mot mode-, musik-, skejt- och surfbranscherna och uteslutande i tryckta medier. Plockade ner coola affischer på stan som liten och gillar att affischkonst riktar sig till alla – som information, protest, uppmaning eller bara för att göra stan lite snyggare.
”Bilder är det viktigaste som finns för mig. Det digitala är vanskligt, det kan försvinna eller ändras. Tryck finns kvar så länge tryck har funnits.”
Parasto Backman
Grafisk formgivare och creative director, driver egen designstudio. Undervisar på mastersprogrammet Visuell kommunikation på Konstfack. Arbetar mycket i konst- och kultursektorn. Brinner för hantverket och har jobbat mycket med screentryck.
”Screentryck ger en väldigt kraftfull känsla, det lever längre och bleknar inte lika snabbt. Men det digitala trycket har utvecklats mycket och går också att kombinera med det hantverksmässiga.”
Jenny Moberg
Juryns tekniska expert. Har drivit tryckeri i 25 år och är vd på All in Screen. Började i branschen som 18-åring. Tycker juryarbetet är roligt, både för de intressanta diskussionerna och inte minst för att få träffa konstnärer och designers och höra mer om hur de jobbar.
”Det är otroligt viktigt att den här typen av tävlingar finns, att skolorna får den här chansen att få kontakt med tryckbranschen – deras studenter är framtiden i branschen.”