NYHET - AVTAL 2025

Förhandlingsdelegationen redo för Avtal 25

Den 19 december växlar Grafiska Företagen yrkanden med våra fackliga motparter inför avtalsrörelsen 2025. De nuvarande kollektivavtalen löper ut den 31 mars 2025 och innan dess ska nya avtal vara på plats. Nyligen träffades Grafiska Företagens förhandlingsdelegation i Stockholm för att fastställa våra krav.

10 december 2024
Grafiska Företagens förhandlingsdelegation.
Grafiska Företagens förhandlingsdelegation. Foto: Nathalie Olausson

– Det var bra diskussioner och delegationen kom med många relevanta inspel som jag tar med mig. Förutsättningarna inför de kommande förhandlingarna är inte helt enkla, eftersom motparterna har en helt annan lägesbild än vi. Då är det betydelsefullt med en engagerad delegation. Förutom att i slutändan säga ja eller nej till avtalsförslagen är delegationen också ett viktigt bollplank för oss som sitter vid förhandlingsbordet, säger Grafiska Företagens förhandlingschef Anna Freij.

Utöver att fastställa de yrkanden som Grafiska Företagen kommer att gå fram med denna avtalsrörelse gick delegationen igenom den kommande förhandlingsprocessen och fick en redogörelse för det ekonomiska läget.

Helena Redmo, DS Smith Packaging Sweden AB.
Helena Redmo, DS Smith Packaging Sweden AB.

Helena Redmo från DS Smith Packaging Sweden är ny i förhandlingsdelegationen. Hon förväntar sig en tuff avtalsrörelse:

– Vi befinner oss i en knepig situation med geopolitisk oro och en svag global konjunktur. Vi letar alltid efter positiva signaler, men jag tror det är viktigt att vara realist och ha blicken riktad mot framtiden. Jag tror att förhandlingarna, som alltid, kommer att bli utmanande, det ska de också vara – utfallet är viktigt för väldigt många människor och för svensk industri.

Ulrik Wehtje från Exakta har ingått i förhandlingsdelegationen tidigare. Även han tror att förhandlingarna kommer att bli utmanande:

– Även om alla avtalsförhandlingar alltid är viktiga, kan de kommande överenskommelserna vara särskilt avgörande. Många grafiska företag är under stark press på grund av tuff konkurrens i en snabbt föränderlig marknad. Samtidigt har våra medarbetare upplevt en period av hög inflation och hör nu en debatt med fokus på kortare veckoarbetstider.

Många grafiska företag är under stark press på grund av tuff konkurrens i en snabbt föränderlig marknad.


Vilka frågor ser ni blir viktigast i den här avtalsrörelsen?

– Självklart att vi enas om ett löneavtal som speglar den situation vi befinner oss i, och hjälper oss att stärka svensk konkurrenskraft. Men också ökad flexibilitet i avtalet är viktigt – som företag har vi olika förutsättningar och ska vi kunna fortsätta vara konkurrenskraftiga och växa behöver vi ha utrymme i avtalen för att skapa dessa förutsättningar, säger Helena Redmo.

– Vi arbetsgivare har länge efterfrågat mer flexibla beläggningsstyrda arbetstider, vilket till stor del har avfärdats av löntagarsidan. Det är viktigt att vi får nya avtal som skapar förutsättningar för en framtida konkurrenskraftig grafisk industri både i Sverige och internationellt, samtidigt som de möjliggör en långsiktigt positiv reallöneutveckling för våra anställda, fyller Ulrik Wehtje i.

Grafiska Företagens förhandlingsdelegation för Avtal 2025

Förhandlingsdelegationen är Grafiska Företagens beslutandeorgan i avtalsrörelsen med ansvar att anta eller förkasta avtalsförslag.

Precis som inför varje avtalsrörelse har Grafiska Företagens styrelse beslutat vilka som ska ingå i förhandlingsdelegationen, som består av såväl ordinarie styrelseledamöter som andra företrädare för medlemsföretag inom både tryckeri- och förpackningsbranschen.

Representanter från styrelsen:

  • Eva Glückman (Grafiska Företagen)
  • Patrik Jenemark (Nordvalls Etikett AB)
  • Rosemary Pålsson (GPI Systems AB)
  • Ulrik Wehtje (Exakta Group AB)

Övriga representanter:

  • Anders Isaksson (VPK Packaging AB)
  • Anna Freij (Grafiska Företagen)
  • Elizabeth Trydell (Trydells Tryckeri AB)
  • Erik Mauritzon (Åtta.45 Tryckeri AB)
  • Erik von Schantz (Stibo Complete AB)
  • Helena Redmo (DS Smith Packaging Sweden AB)