NYHET - KOMPETENSFÖRSÖRJNING

GrafX lyfter livsviktiga jobb för unga

Vad vore världen utan den grafiska branschen? I vår lanseras kampanjen ”Livsviktiga jobb” som ska berätta för unga om jobb i branschen som samhället inte kan vara utan. Tryckta läromedel i skolorna, valsedlar och etiketter för läkemedelsförpackningar är bara några exempel.

1 oktober 2024
Foto: Michael Odelberg

Den tidigare kampanjen ”Designa din framtid” ökade kännedomen om branschen betydligt och genererade inte bara 2,7 miljoner visningar på sociala medier, utan nådde också över en halv miljon människor, gav totalt 14 000 klick till grafx.se och brobygrafiska.se samt mycket positivt resultat i två målgruppsundersökningar.

Nu är det dags att vidareutveckla kampanjen för att ytterligare engagera målgruppen och fördjupa deras kunskap om de jobb som finns och vilken kompetens företagen efterfrågar.

Livsviktiga jobb
Kampanjen ”Livsviktiga jobb” belyser vad dessa jobb innebär, hur en typisk arbetsdag kan se ut och varför arbetet är viktigt för någon annan än den som utför det. I två professionella filmer kommer en programledare med en blandning av humor och allvar att träffa olika medarbetare på ett företag och testa deras arbetsuppgifter. Programledaren utforskar vilka livsviktiga jobb grafiker faktiskt utför dagligen och hur världen skulle se ut utan dem.

Målgruppen är unga mellan 16 och 25 år som går eller har gått ett yrkestekniskt gymnasieprogram.

- Genom kampanjen vill vi öka kunskapen om att branschen erbjuder både roliga och samhällsviktiga jobb där man arbetar tekniskt och samarbetar med andra. Vi vill också visa hur en yrkesteknisk gymnasieutbildning är direkt kopplad till de arbetsuppgifter som branschen erbjuder, samt att målgruppens kompetens är efterfrågad, säger Sophie Åhsberg, projektledare för GrafX.

Kampanjen ska även framhäva en generellt positiv bild av jobb och utbildningar inom den grafiska branschen.

Filmerna kommer att marknadsföras på sociala medier och fortsätta att generera trafik till grafx.se, där besökare kan läsa mer om yrkesroller, hur det är att arbeta i den grafiska branschen och vilka utbildningar som finns. För att öka synligheten för företagen inom branschen kommer alla medlemsföretag i Grafiska Företagen att listas med företagsuppgifter på hemsidan. På så sätt kan intresserade besökare enkelt ta kontakt med företagen. Medlemsföretag som inte önskar synas på grafx.se, kan kontakta Sophie Åhsberg för att tas bort från listan.

Studie- och yrkesvägledare visar stort intresse
Inom ramen för GrafX planeras även en ny kampanj riktad till studie- och yrkesvägledare, som spelar en viktig roll i att påverka elevers val av jobb och utbildning efter gymnasiet. En nyligen genomförd ringinsats bland studie- och yrkesvägledare har visat ett enormt intresse för att göra studiebesök på företag och lära sig mer om de yrkesroller och kompetenser som efterfrågas i branschen. Ett antal studiebesök för studie- och yrkesvägledare planeras därför att arrangeras längre fram i vår.

Om GrafX
Grafx är ett partsgemensamt ungdomskommunikationsprojekt som syftar till att attrahera unga till utbildningar och jobb inom den grafiska branschen. Målgruppen är unga mellan 16 och 25 år som går eller har gått ett yrkestekniskt gymnasieprogram inom Industritekniska, El- ochenergi-, Teknik- eller Fordon- och transportprogrammen. Kampanjer riktas mot områden där den grafiska branschen har en betydande närvaro, som Värmland, Västra Götaland, Stockholm, Jönköping, Halland och Skåne.