”Idag finns trycksaker överallt”
Våra behov av trycksaker förändras över tid, vilket också påverkar hur vi pratar om dem. Till exempel har kataloger och adresserad direktreklam minskat mycket, medan trycksaker i form av etiketter och förpackningar ökar och finns överallt, menar Fabian Fridholm på Fridholm & Partners.
Fabian Fridholm har lett Fridholm & Partners i 16 år. Företaget specialiserar sig på print management och hjälper kunder att välja rätt tryckeri för rätt trycksak.
Hur ser ni på framtiden för tryckt kommunikation?
- Samtidigt som branschen genomgår stora förändringar är vi optimistiska inför framtiden. Det är andra produkter som efterfrågas idag, vilket är naturligt. Idag står produkter som förpackningar, etiketter, butiksmaterial, fasadvepor, flaggor, skyltar och eventmaterial för den största efterfrågan. Det tycks även finnas en marknad för personliga produkter såsom till exempel personliga fotoböcker.
Kan ni påverka era kunder att välja mer tryckt kommunikation?
- Vi förespråkar alltid tryck och påminner kunderna om att utnyttja det fysiska rummet för att förstärka den planerade kommunikationen. I ett e-handelspaket finns det utrymme att inkludera trycksaker till en extremt låg distributionskostnad, som till exempel ett kundbrev, en folder, ett kunderbjudande eller ett skötselråd.
Vad tycker kunderna är svårast med att beställa trycktjänster?
- Det är svårt för kunderna att jämföra offerter, särskilt när det kommer till material av varierande kvalitet. För att göra en välgrundad jämförelse behöver man tex förstå skillnaderna mellan olika papperskvaliteter så att man jämför äpplen med äpplen. Risken är att kunden annars gör sitt val baserat enbart på pris, utan att jämföra tryckmetod och papperskvalitet, vilka båda påverkar priset.
Vilken typ av trycksaker beställer kunderna oftast genom er?
- Idag utgör butiksmaterial den övervägande delen av våra beställningar, men vi arbetar med alla typer av trycksaker, material och trycktekniker. Vår kundbas varierar från stora nordiska bolag till små enmansföretag, därför måste vi ha en bred kompetens och kunna erbjuda hjälp med alla typer av trycktjänster. Blåkläder, Vitamin Well och Santa Maria är några av våra större kunder.
I vilken utsträckning anlitar ni svenska tryckerier?
- Sverige är vårt främsta inköpsland och nästan allt digitaltryck på papper beställs på svenska tryckerier. Vi har inga ramavtal eller stora upphandlingar utan arbetar med varje enskild trycksak. Vi är alltid den enda mellanhanden mellan kunden och tryckeriet och vi besöker regelbundet alla våra tryckerier. Det är viktigt för oss att ha en produktionsinriktad kontaktperson på tryckeriet, då vi själva är mycket produktionsinriktade och vill ha raka och snabba svar.