NYHET - STATISTIK & KONJUNKTUR

Konjunkturindikatorn: De positiva signalerna har kommit av sig

Årets andra konjunkturindikator innebär ett negativt trendbrott jämfört med den förra, som visade en uppgång i konjunkturen i samtliga sektorer. Särskilt industrin har det tuffare nu, och även framtidsutsikterna är dystrare.

2 oktober 2024
Foto: Eva Lindblad

Grafiska Företagens konjunkturindikator bygger på att den grafiska branschen tidigt känner av efterfrågan i olika marknadssegment. Undersökningen genomförs två gånger per år.

Bilden av konjunkturläget är splittrad – å ena sidan upplevs den rådande konjunkturen som helhet som något ljusare än för sex månader sedan, å andra sidan ger företagen en mer negativ bild av samtliga marknadssegment utom livsmedelssektorn jämfört med den förra mätningen.

Industrin är den sektor som faller tillbaka mest, vilket är oroande med tanke på betydelsen för svensk ekonomi som helhet. Även synen på den generella konjunkturutvecklingen är mer dämpad nu, även om den fortfarande är mer positiv än den var under förra årets höginflationsekonomi.

– Det är tydligt att vi fortsatt befinner oss i en lågkonjunktur och att en återhämtning dröjer. Den ljusning som den förra konjunkturindikatorn visade för ett halvår sedan har kommit av sig. Tyvärr är även bilden av utvecklingen framåt dystrare. Detta är viktiga ingångsvärden att ta med in i de kommande avtalsförhandlingarna, kommenterar Grafiska Företagens vd Eva Glückman.

Bedömningen av hur de olika marknadssegmenten mår görs på en 5-gradig skala, och ett medelvärde för varje sektor räknas fram. Dessutom bedömer de svarande den nuvarande respektive framtida konjunkturen som helhet.

En konjunkturindikator från den grafiska branschen

Utifrån orderingången på bland annat förpackningar, etiketter och tryckta produkter känner den grafiska branschen tidigt av när konjunkturläget ändras i andra branscher. Konjunkturindikatorn ger därmed en bild av det rådande tillståndet i olika branscher, sett från den grafiska branschens perspektiv.

Enkäten som indikatorn bygger på genomförs två gånger per år och skickas till de 30 största företagen i den grafiska branschen, jämnt fördelat på tryckerier och förpackningsföretag.

Konsumentvarusektorn

Industrisektorn

Livsmedelssektorn

E-handelssektorn

Konjunkturläget som helhet

Utvecklingen framåt