Vi på Grafiska Företagen har fått en del frågor om den nya produktsäkerhetsförordningen GPSR (General Product Safety Regulation), som gäller från den 13 december 2024. Än så länge saknas vägledning från EU kring hur förordningen ska tolkas, men information från Intergraf ger viss hjälp.
Syftet med den nya lagstiftningen är att stärka säkerheten kring konsumentprodukter inom EU och tydliggöra företagens ansvar för säkra produkter. Det råder dock en del oklarheter kring hur GPSR ska tolkas. Enligt Konsumentverket, som är ansvarig myndighet i Sverige, pågår ett arbete inom EU med att ta fram en vägledning för tolkning av förordningen.
Den grafiska branschens Europaorganisation Intergraf har tagit fram ett faktablad med förtydliganden kring förordningen. Där framgår att tillverkare är skyldiga att
- bedöma riskerna med en produkt
- tillhandahålla en allmän beskrivning av produkten samt teknisk dokumentation som visar att produkten är säker
- i det fall det finns risker med produkten även tillhandahålla tydliga instruktioner och säkerhetsanvisningar.
Förordningen är tydlig med att mängden information som ska tillhandahållas i den tekniska dokumentationen ska stå i proportion till produktens komplexitet och de möjliga risker som identifierats av tillverkaren. Förordningen är också tydlig med att inte ställa onödiga krav på produkter som i sig själva är säkra.
Intergraf har tillsammans med bokförläggarbranschen bedrivit påverkansarbete för att tryckta produkter ska anses som säkra och därmed kunna undantas från krav på säkerhetsinformation. Förordningen ger också utrymme för en sådan tolkning, och det är den bedömningen den europeiska bokförläggarföreningen gjort när det gäller böcker. Men i slutänden är det den ansvariga myndigheten som avgör.
Vad som ska ingå i den allmänna beskrivningen är inte heller helt tydligt. För böcker skulle det exempelvis kunna handla om generell information som typ av bindning, sidantal, storlek och vikt.
Det råder dock osäkerhet kring huruvida information om tryckfärger och lim kommer att krävas av nationella myndigheter, men man kan argumentera för att detta borde falla under annat regelverk.
Sammanfattningsvis kvarstår alltså en hel del oklarheter både för företag och myndigheter gällande den nya förordningen. Konsumentverket erbjuder inte rådgivning om GPSR för specifika produkter eller verksamheter men kan besvara generella frågor, varav många finns på deras webbplats. Grafiska Företagen kommer att fortsätta bevaka frågan.