Tellogruppen ställer om och värnar om civiltryckeriet
Vad är viktigt – och vad kan vi välja bort? Genom att ställa sig de frågorna kom Tellogruppen fram till att de ska värna om sin kärnverksamhet. ”Vi ska fortsätta att vara ett klassiskt civiltryckeri”, säger Filip Ringqvist, vd för Tellogruppen.
Pandemi, lågkonjunktur och osäker framtid har präglat en stor del av tryckeribranschen de senaste åren. Tellogruppen är inget undantag. Efter en period av expansion och företagsförvärv har Tellogruppen under det senaste året samlat all sin verksamhet i Söderköping och avvecklat verksamhetsgrenen bildekor.
– Vi har tagit ett steg tillbaka och anpassat oss efter konjunkturen. Vi är fortfarande väldigt starka på trycksaker. Skillnaden mot förr är att volymerna är lägre, säger Filip Ringqvist.
Offsetprodukterna står för cirka 70 procent av företagets omsättning. Men antalet order inom digitaltrycket växer. Två kategorier som allt oftare trycks digitalt är produktkataloger och årsredovisningar.
Något som har förändrats under de senaste 10–15 åren, enligt Filip Ringqvist, är att beställarnas kompetens om tryckteknik inte är på samma nivå som tidigare. Förr var beställarna kunnigare, de visste vad falska uppslag var och hur färger kan bete sig i förhållande till varandra och på olika material.
– Vår rådgivande roll blir allt viktigare. Här ser jag möjligheter till nya intäkter, vi behöver se över och prissätta den tjänsten på ett mer tydligt sätt.
Filip Ringqvist ingår i en familj som i fem generationer arbetat inom tryckeribranschen i Östergötland. Filips pappa Stig Göran valde på 1970-talet att lämna det dåvarande familjeföretaget Ringqvist Tryckeri för att ta jobb som handsättare på Söderköpings Accidenstryckeri.
Så småningom tog Stig Göran Ringqvist över tryckeriet, som bytte namn till Tello efter Stig Görans mammas tax.
– Mitt första minne från tryckeriet är att jag som fyra-femåring åkte runt i en rullpapperskorg som kördes av Classe som jobbade på reproavdelningen. Han fortfarande kvar hos oss, i dag som prepressansvarig, berättar Filip.
Tillsammans med storebror Magnus blev det många somrar i tryckerihallen, där bröderna bland annat fick torka upp spillolja och göra rent maskinerna.
Extern styrelse ger perspektiv
Filip Ringqvist har varit vd för Tellogruppen sedan 2013. Men det var inte självklart att han skulle ta över. Drömmen om att bli hockeyproffs var länge stark och Filip flyttade till Jönköping som 16-åring för att spela med HV71.
– Tyvärr drabbades jag av en del skador, så efter några år i Jönköping återvände jag till Norrköping och började jobba i bokbinderiet. På den vägen är det.
Pappa Stig Göran är i dag 74 år och fortfarande aktiv. Han kommer ner till tryckeriet flera dagar i veckan för att ”köra vinge” och hjälpa till i produktionen.
På frågan om han har ett tips till andra familjeföretag svarar Filip Ringqvist snabbt:
– Ta in en extern styrelse. Vi har haft det ända sedan 2006. Vi har tre externa personer i styrelsen, plus pappa, brorsan och jag. Det har gett oss flera intressanta utifrånperspektiv på vad man ska tänka på vid ett generationsskifte.
För att hålla sig uppdaterad om trender inom tryckteknik försöker Filip delta i föreläsningar och mässor så ofta han kan. Närmast på programmet står Print Next 24 i Stockholm den 19 november, där han hoppas få lära sig mer om både maskinteknik och mjukvara.
Tellogruppen var tidiga med att testa led uv-offsettryck. Det innebär att tryckfärgen härdas med uv-ljus och inte måste ligga och torka i väntan på efterbehandling. En annan fördel är att miljöpåverkande pulver och lacker inte behöver användas i samma utsträckning som tidigare.
– Tryckprocesserna och flödena kommer fortsätta att digitaliseras och automatiseras. Om 10–15 år tror jag inte att det kommer att säljas några offsetpressar längre, då blir det nog bara inkjet.
Filip Ringqvist tycker det är viktigt att ha möjlighet att påverka branschens utveckling Sedan åtta år är han aktiv i Futura, föreningen för unga ledare på grafiska företag, och under pandemin blev han invald i Grafiska Företagens styrelse.
– Jag gillar att nätverka och ta till mig ny kunskap. Det finns många saker vi som jobbar på mindre företag kan lära dem som jobbar i större koncerner, och vice versa.
Civiltryckeri som jobbar med offset, dekor, storformat och digitalt. Familjeföretag i andra generationen i nuvarande form, men tryckeriverksamheten har präglat familjen i fem generationer.
Ägare: Familjen Ringqvist
Antal kunder: Cirka 300
Antal anställda: 15
Omsättning: Cirka 35 miljoner kronor (2023)