Ung formgivare prisas – ”Alla förstår inte värdet av tryck”
För sina handgjorda och lekfulla böcker har Beckmansutbildade Klara Viridén fått 2024 års examenspris av Grafiska Företagen. ”Jag ville återvända till det taktila och experimentera med fysiska material i en helt manuell process”, säger formgivaren, som själv designat, tryckt och bundit böckerna.
Klara Viridéns intresse för formgivning väcktes under skoltiden när hon började skapa bilder och leka med olika filter i Photoshop hemma i Hammarö i Värmland. När hon fick frågan om att göra affischer till skolans bal tog drömmen om att bli formgivare fart.
– Det var då jag förstod att formgivning var ett yrke. Sedan startade min kompis skivbolag och jag började göra skivomslag. Det är fortfarande inom musikindustrin jag arbetar mest idag, jag älskar designdelen av musikbranschen. Och jag har blivit mer och mer intresserad av själva tryckprocessen, berättar hon.
Det tryckta mediet har många fördelar och behöver värnas, tycker Klara Viridén.
– Tryck ger en mer intressant historia eftersom det har begränsningar som det digitala inte har. Många som jobbar med digitala medier anstränger sig för att det ska se analogt ut och söker den tryckta känslan. Tryck finns överallt och har en cementerad plats i samhället, men alla förstår inte värdet av det.
Tryck finns överallt och har en cementerad plats i samhället.
Från skärmtid till risotryck och bokbindning
Under utbildningen på Beckmans designhögskola kände Klara Viridén hur skärmtillvänd hon blivit. Mycket av det hon tidigare sysslat med för hand görs idag digitalt, som att skissa, rita, klippa och klistra. I sitt examensarbete ville hon hitta tillbaka till fysiska material, och skapade en bokserie bestående av 15 unika skissböcker där allt är gjort för hand.
– Jag har handskurit alla sidor, som är gjorda av återvunnet papper. Jag har tryckt inlagan med risograf, en japansk tryckteknik som är som en blandning av kopiator och screentryck, där man trycker varje färg för sig. Jag har designat inlagan, vikt alla bokläggen, sytt ihop alla böcker och limmat dem. Det var ett tidskrävande men roligt arbete.
Hon var tvungen att sätta sig in i tryckmetoden och fördjupa sig i papperskvaliteter, och för att lära sig mer om bokbinderi besökte Klara Viridén bokbindarmästare Lotta Löwgren på Södermalms bokbinderi i Stockholm.
Det var viktigt att böckerna var tåliga, och de skulle skrika efter uppmärksamhet, i linje med filosofin i hela hennes formspråk: More is more! Likt en analog version av mobilappar skulle böckerna också innehålla olika belöningsfunktioner.
– Jag designade klistermärken som jag satte på omslaget och målade över med akrylfärg och lim, så att de går att skrapa fram precis som en trisslott. Böckerna innehåller också flera sektioner som inbjuder till olika typer av interaktion, som färgläggning eller skissande, berättar Klara Viridén.
Några exemplar av skissböckerna gav hon bort, bland annat till en förskola, för att se hur de användes. De ingick sedan i utställningen av examensarbetet.
Snart flyttar den 28-åriga formgivaren till Malmö. Där finns också Spader kung, bandet hon spelar i som nyss givit ut en skiva. Musikbranschen är fortsatt hennes främsta arena även när det gäller formgivningen.
– Men i framtiden vill jag gärna jobba mer med längre och lite mer långsamma projekt, som böcker, avslutar hon.
GYF, Grafiska Yrkenas Främjande, belönar varje år ett examensarbete som bidragit till att främja den grafiska branschens utveckling.
Klara Viridén tog examen från Beckmans designhögskola i maj i år och får priset för sitt examensarbete USE ME, en serie handgjorda skissböcker. Hon arbetar idag som frilansande formgivare.
Juryns motivering: Med en kreativ idé, stort engagemang och hög hantverksskicklighet har hon skapat ett innovativt bokkoncept som på ett humoristiskt och yrkesskickligt sätt inkluderar flera delar av det grafiska hantverket, såsom grafisk form, bokproduktion, klistermärken och bokbindning.