”Vi föredrar alltid 100 procent uppmärksamhet”
Pressbyråns kampanjer Bûlle de Kanelle och Lusseballe väckte stor uppmärksamhet i höstas, främst på grund av affischerna i tunnelbanan. Vi föredrar alltid att satsa på reklamplatser där vi får 100 procent av uppmärksamheten. Och där är utomhusreklam och annonsering i tryckta medier oslagbart, säger Lennart Schultz, marknads- och kommunikationschef på Reitan Convenience Sverige.

Kanelbullens dag har blivit lilla julafton för Pressbyrån, som började uppmärksamma dagen för över tio år sedan med syftet att sälja så många kanelbullar som möjligt. Det är en utmaning att varje år hitta nya grepp för att göra kanelbullen intressant igen. Senast var idén att göra en rolig kampanj som oväntat kopplar kanelbullen till exklusiv fransk parfymreklam. Och det lyckades. Affischerna utsattes till och med för stöld så att nya hela tiden fick sättas upp.
- Under hela kampanjen fick vi mängder av samtal till vår kundtjänst om var det gick att få tag på våra Bûlle de Kanelle affischer. Både vi på Pressbyrån och reklambyrån Åkestam Holst var överväldigade över responsen, berättar Lennart.
- Den här gången lyckades vår utomhusreklam bjuda dig på den där mikropausen i vardagen som gör dig glad. Du ska komma in i butiken, och få frågan ”Får det vara en Bûlle de Kanelle idag? När du sedan får med dig din kanelbulle i en exklusiv ”Chanelle-påse” går du därifrån med ett leende. Det finns en glädje i det här, både för kunden och för medarbetarna som jobbar i butiken, fortsätter Lennart och ler.
Lusseballar för att testa sig
Även välgörenhetskampanjen Lusseballe var framgångsrik och väckte stor uppmärksamhet om att män bör testa sig för prostatacancer. Något som är tabubelagt hos män som enligt undersökningar inte vill veta om de har prostatacancer. Bakom kampanjen står Pressbyrån tillsammans med Prostataförbundet som forskar på området och Mustaschkampen som driver arbetat med tester. Hälften av vinsten från försäljningen av lusseballarna gick till forskningen.
- Kampanjen genererade inte så mycket pengar för Pressbyrån men var väldigt effektiv och skapade enorm uppmärksamhet, vilket inte kan mätas i pengar. Många köpte lusseballar till någon som man bryr sig om och som borde gå och testa sig. Den bidrar till intern stolthet och stärker Pressbyråns varumärke. Vi kommer köra den nästa år igen.
Tryck ger effekt
Varje år sätter Pressbyrån upp 13 huvudkampanjer och byter då ut alla stora skyltar i sina 320 butiker med A-lägen. I kampanjerna ingår även digitala satsningar som rörliga delar i playkanaler och sociala medier. Satsningen på tryckta kanaler utgör cirka 50 procent av medieinvesteringen, där utomhusreklam och annonsering i tryckta medier ingår. Det är alltid den kreativa idén som får avgöra kanal.
- Det finns ett värde i att kontinuerligt synas på samma ställen. Vi satsar därför ofta på rulltrappserien i tunnelbanan då våra varumärkesundersökningar visar att de flesta har uppmärksammat vår reklam där. Och det finns förväntningar på att vi ska fortsätta att synas där, avslutar Lennart.
Pressbyrån och 7Eleven ägs av Reitan Convenience Sverige.