NYHET - STATISTIK & KONJUNKTUR

Konjunkturindikatorn: Ljusare nuläge men fortsatt osäker framtid

I årets första konjunkturindikator har den grafiska branschens bild av konjunkturen ljusnat något jämfört med för sex månader sedan när den senaste mätningen gjordes. Men oron inför framtiden ökar.

23 april 2025
Foto: Eva Lindblad

Grafiska Företagens konjunkturindikator bygger på att den grafiska branschen tidigt känner av efterfrågan i olika marknadssegment. Undersökningen genomförs två gånger per år.

Bilden av konjunkturläget är något positivare inom samtliga undersökta marknadssegment jämfört med mätningen för ett halvår sedan. Även om förbättringen är marginell, är det flera segment där det nu är en liten andel som svarar positivt på frågan om hur segmentet mår. Störst förbättring syns i konsumentvarusektorn och e-handelssektorn. Också bilden av den rådande konjunkturen som helhet är en aning ljusare.

När det gäller framtidsutsikterna syns däremot ingen uppgång – tvärtom. En något större andel än senast ser negativt på utvecklingen framåt.

– Att företagen upplever en något bättre konjunktur är glädjande. Det bekräftar den allmänna bilden av en långsam återhämtning från lågkonjunkturen, som var gällande åtminstone före tullbeskeden från USA, när den här undersökningen genomfördes. Samtidigt avspeglar den dystra synen på framtiden tydligt att osäkerheten och oförutsägbarheten i omvärlden har ökat än mer sedan den förra mätningen, kommenterar Grafiska Företagens vd Eva Glückman.

Bedömningen av hur de olika marknadssegmenten mår görs på en 5-gradig skala, och ett medelvärde för varje sektor räknas fram. Dessutom bedömer de svarande den nuvarande respektive framtida konjunkturen som helhet.

En konjunkturindikator från den grafiska branschen

Utifrån orderingången på bland annat förpackningar, etiketter och tryckta produkter känner den grafiska branschen tidigt av när konjunkturläget ändras i andra branscher. Konjunkturindikatorn ger därmed en bild av det rådande tillståndet i olika branscher, sett från den grafiska branschens perspektiv.

Enkäten som indikatorn bygger på genomförs två gånger per år och skickas till de 30 största företagen i den grafiska branschen, jämnt fördelat på tryckerier och förpackningsföretag.

Konsumentvarusektorn

 

Industrisektorn

 

Livsmedelssektorn

 

E-handelssektorn

 

Konjunkturläget som helhet

 

Utvecklingen framåt