”det får inte bli fokus på kortsiktig kompensation”
”För att det här ska gå i mål måste fokus ligga på företagens konkurrenskraft och medarbetarnas jobb”, säger förhandlingschef Anna Freij. Hon tycker att fackens krav på 4,2 procent rimmar illa med läget i den grafiska branschen och vittnar om att man inte inser allvaret.
Fackens yrkande på 4,2 procent i löneökning går på tvärs mot hur majoriteten av Sveriges ekonomer bedömer industrins faktiska läge. För den grafiska branschen visar den senaste konjunkturrapporten att den stabiliseras på en låg nivå, menar förhandlingschef Anna Freij.
I den förra avtalsrörelsen tog parterna ansvar under ett inflationstryck på 9 procent med en löneökningsnivå på 4,1 procent det första året. Nu kräver facken 4,2 procent i en inflation på 1,9 procent, samtidigt som det är lågkonjunktur och stor osäkerhet kring det internationella läget. Med en kortsiktig ”paybackstrategi” verkar facken vara villiga att riskera den återhämtning som är nödvändig för industrin.
Den grafiska branschens konkurrenskraft står på spel. Det är inte ansvarsfullt att lägga krav på den högsta löneökningsnivån sedan Industriavtalets tillkomst samtidigt som vi är i en lågkonjunktur där företagen kämpar med lönsamheten, säger Anna Freij.
Utöver lönekravet på 4,2 procent kräver Facken inom industrin även en fortsatt utbyggnad av arbetstidsförkortningen. Detta skulle innebära högre kostnader samtidigt som den stora kompetensbristen i den grafiska branschen gör att det snarare behövs mer arbetstid än mindre.
Arbetstidsförkortning är oerhört kostsamt och innebär utebliven produktion. I princip alla studier som gjorts visar att det blir färre och dyrare jobb i företag som tappar konkurrenskraft på grund av ökade produktionskostnader. Det är helt enkelt en ekvation som inte går ihop i den grafiska branschen, menar Anna Freij.
Kravväxlingen markerar startskottet på nästa års stora avtalsrörelse där löner för mer än 3,4 miljoner anställda ska förhandlas. Industrin är först ut och sätter det så kallade märket som sedan ligger till grund för resten av arbetsmarknaden. Syftet med märket är att Sverige ska ha en fungerande lönebildning för att svensk industri ska kunna vara konkurrenskraftig internationellt.
Förra avtalsrörelsen tog vi gemensamt ansvar och Sverige stod pall. Det jobbet måste göras igen, konstaterar Grafiska Företagens förhandlingschef Anna Freij.